Cum apar conflictele I

- Social media și lumea online -

În primul rând, începem cu întrebarea simplă: Cum apar conflictele? Cum iau ele naștere și ce anume le declanșează? Care sunt sursele cele mai des întâlnite de declanșare a neînțelegerilor și a certurilor?

Oameni fiind, din start spun că nu suntem perfecți. În plus, fiecare dintre noi suntem diferiți, având opinii proprii șiși moduri diferite de a înțelege și interpreta lucrurile. În funcție de mediul din care venim, de educația pe care am primit-o, de religie, ș.a.m.d, suntem modelați în alt mod față de persoana cu care intrăm în dialog iar aceste diferențe, dacă rămân neînțelese, neconștientizate și neexprimate, pot duce automat la o situație tensionată. 

Social media și lumea online

Te întrebi oare cum de am ales să încep această serie cu acest subiect?

Ei bine, știi și tu la fel de bine ca mine că în prezent marea majoritatea a timpului nostru și a interacțiunilor noastre un loc în mediul online (prin mesaje pe diverse platforme de chat, pe telefon, prin diverse aplicații, mail, etc.).

Putem spune așadar că a devenit cel mai des întâlnit și folosit mod de a comunica și transmite mesajul nostru.

Unde apare conflictul? Deși practice și utile, toate aceste aplicații și platforme vin cu anumite minusuri când vine vorba de interacțiunea interumană. În mod normal, atunci când comunici, pe lângă cuvinte, fiecare lucru pe care îl faci/zici/simți transmite informații receptorului despre calitatea mesajului, despre starea ta, despre intenție, implicare, etc.

Să luăm un exemplu:

Față în față

fata in fata

 Atunci când spun ”A fost bine la interviu astăzi...”, tu îmi vei auzi vocea - vei asculta volumul și tonul pe care ți-o spun (dacă vorbesc tare, rapid, încet, apăsat, lent) - îmi vei vedea limbajul nonverbal, ceea ce îți transmit prin gesturi, mimica feței și poziția corpului - stau dreaptă sau cu umerii lăsați, te privesc sau am ochii lăsați în pâmânt, sar cu mâinile în sus de bucurie sau le am strânse la piept, etc.

În scris

scris

Atunci când îți scriu ”A fost bine la interviu astăzi...”, tu începi să cauți în mintea ta să înlocuiești toate acele detalii care să îți completeze tabloul. Lipsind interacțiunea directă (adică nu mă vezi și nu mă auzi), mintea ta începe în mod natural să caute să compenseze lipsa acestora și să găsească diverse semnificații pentru ceea ce tocmai ai citit.

Iar acesta este momentul în care pot apărea conflictele. În cazul în care m-ai cunoaște extraordinar de bine, poate ai putea să îți faci o idee destul de clară despre cum mă simt cu adevărat legat de ce ți-am scris. Dacă nu mă cunoști prea bine, atunci poți să îți imaginezi orice crezi TU că s-ar potrivi cu puțina informație pe care o ai in legătură cu mine.

Iar atunci se pot întâmpla cel puțin două lucruri (să presupunem că nu a mers chiar bine):

1. Nimerești și mă întrebi ce s-a întâmplat. Dacă e ceva care mă nemulțumește, ce cred că n-a mers, unde a fost problema, etc. Astfel mergi cu mine pe aceeași linie și îmi poți fi alături iar eu ma voi simți ascultată, susținută, etc.

2. Iei cuvintele ca atare și spui: ”Mă bucur mult!” și începi să îmi povestești ce ai făcut tu azi.

Care crezi că va fi reacția mea la a doua variantă, mergând pe presupunerea că n-a mers tocmai bine interviul? Evident, mă voi supăra, poate mă voi simți rănită, nesusținută, etc.

Ce poți face ca să eviți o astfel de situație? - Pune întrebări de clarificare! Acestea au rolul de a primi informații de la cealalta persoană despre ceea ce simte cu adevărat, ce crede, ce se întâmplă cu ea, informații care apoi te pot ajuta pe tine să îți face o idee mai clară despre starea pe care o are.

Exemplu de întrebări de clarificare: ”Da? Ce te-a întrebat? Ce ați discutat? Cum ți s-a părut? Simți că au fost mulțumiți? Tu ai fost mulțumit?”

Ce altceva poți face pentru a te asigura că ești înțeles corect atunci când scrii?

Scrie ce simți! - ”Sunt puțin nemuțumit/ă.”, ”Sunt încântat/ă!”, ”Sunt mulțumit/ă de cum au decurs lucrurile.”

Deși persoana care citește mesajul nu te vede și nici nu te aude, dacă menționezi starea pe care o ai, îi dă suficiente informații ca să poată continua dialogul astfel încât să îți fie alături într-un mod adecvat.

Acum voi aborda alte două aspecte pe care le consider deosebit de importante. Mulți dintre noi petrecem foarte mult timp pe rețelele de socializare, unde scriem mesaje, atât public cât și în privat.

Care sunt cele mai dese probleme pe care le întâlnesc aici? Pe lângă cele menționate mai sus (lipsa contactului real, intepretarea ”după ureche”, lipsa clarității și a calității exprimării autentice a celuilalt), mai sunt două lucruri care pot genera conflicte (interioare și exterioare).

1. Nu mi-a dat like de 3 zile!

3 zile

       Dragilor și dragelor, primul lucru pe care vă invit să îl faceți este să luați loc, să inspirați profund, expirați ușor și vă relaxați... Deși multe persoane se manifestă în acest mediu online prin diverse ”reacții” virtuale de genul Like, Apreciază, inimioare, steluțe și alte cele, se pot întâmpla multe în viața persoanei. Fiecare avem o viață în afara mediului online, fiecare lucrează, avem prieteni, familii, alte responsabilități care ne pot lua gândul de la Like-uri și alte lucruri de genul acesta.

Dacă o persoană nu se mai manifestă în mediul online, încearcă să îi dai un telefon să o întrebi cum este, ce face, cum se simte, înainte de a te sperie sau a te supăra că ”nu te mai place”, ”te-a uitat”, etc. Filmele pe care ți le creezi doar îți alimentează ceva ce e foarte posibil să nu fie real. Verifică înainte să presupui!

 

2. I-am scris, a văzut mesajul și nu mi-a răspuns!

seen

      Cum spuneam, avem responsabilități și timp limitat. Poate am văzut mesajul tău și apoi mi-a distras ceva atenția înainte să apuc să îți răspund. Poate am văzut și nu am încă timpul necesar să îți răspund. Poate vreau să mă gândesc puțin la ce să îți scriu înainte de a îți oferi un răspuns. Poate îmi doresc să am o discuție de calitate cu tine și prefer să îți răspund atunci când am timpul și posibilitatea de a-mi dedica întreaga atenție ție.

Sunt ”n” motive pentru care nu ți-am răspuns imediat cum mi-ai scris. Ai răbdare și așteaptă să îți pot răspunde și înțelege, cum tu uneori nu ai timp să răspunzi, la fel poate nici eu (el, ea, ei) nu am timpul necesar.

Să facem o scurtă și rapidă recapitulare în final:

1. Înainte de a presupune, pune întrebări de clarificare!

intrebari

2. Atunci când tu scrii, scrie ce și cum te simți!

6.1.jpg

3. Verifică înainte să presupui!

 7.jpg

4. Ai răbdare, respiră și așteaptă.

8.jpg

Acestea sunt problemele pe care le-am întâlnit cel mai des la oameni când vine vorba despre comunicarea scrisă în mediul online.

Tu cu ce probleme te-ai întâlnit?

Curând, urmeaza partea a II a din seria Cum apar conflictele?

Sky Bet by bettingy.com